Terapia Integracji Sensorycznej (SI) to system ćwiczeń, zabaw i aktywności proponowanych dziecku, który prowokuje i wyzwala odpowiednie reakcje sensoryczne. Zajęcia mają postać „naukowej zabawy”, z zastosowaniem specjalistycznego sprzętu i są dla dzieci prawdziwą przyjemnością!
Możemy wyróżnić wiele objawów nieprawidłowej Integracji Sensorycznej, takich jak nadpobudliwość, wrażliwość na dotyk, agresja, czy problemy z nauką. Nad każdym z objawów można pracować, a w rezultacie zmniejszyć pojawiające się przeszkody.
Dla kogo Terapia Integracji Sensorycznej?
Jeśli Twoje dziecko:
- jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem
- ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate),
- źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
- ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów,
- ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie,
- podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
- jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,
- trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,
- jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
- bywa uparte, negatywistyczne,
- w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno,
- nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie,
- wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi,
- nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
- niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania,
- unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem,
- uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała
- przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,
- w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu,
- często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości
- nie ma dominacji jednej ręki,
- ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy,
- ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
- sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
- nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to.
Jeśli zauważasz któryś z wymienionych objawów zachowania Twojego dziecka, zgłoś się do nas, a my podpowiemy co robić – potwierdzimy lub wykluczymy dane zaburzenie, a także poradzimy jak można dokonać zmian w skuteczny i przyjemny dla dziecka sposób.
Na czym polega Terapia Integracji Sensorycznej?
Przed rozpoczęciem każdej terapii, wykwalifikowany terapeuta SI dokonuje diagnozy i stwierdza, czy i jaka terapia jest dla dziecka odpowiednia.
Celem zajęć jest nie tylko zabawa, ale poprawna integracja pracy zmysłów – dotyk, słuch, wzrok ,węch, smak, zmysł równowagi. Praca nad tymi elementami jest niezbędna, aby mogły być używane w konkretnych działaniach zakończonych sukcesem. W przyjaznym otoczeniu (zjeżdżalnie, huśtawki, piłki rehabilitacyjne, trampoliny, drabinki) dziecko, pod okiem terapeuty, uczy się w sposób bardziej efektywny – jak automatycznie przetwarzać i wykorzystywać skomplikowane informacje sensoryczne.
Zobacz jak wygląda terapia – przejdź do Galerii.
Czy Terapia jest efektywna?
Efekty terapii są widoczne bardzo szybko. Dziecko stopniowo zaczyna lepiej funkcjonować w sferze ruchowej, emocjonalnej, poznawczej. Pokonuje swoje trudności z jakimi się zmaga.
Aby terapia była w pełni skuteczna muszą być spełnione określone warunki:
- Rodzice współpracują z terapeutą, realizują jego wskazówki na podstawie indywidualnego programu terapeutycznego
- Spotkania terapeutyczne z dzieckiem odbywają się systematycznie.
Czy dziecko wyrasta z zaburzeń Integracji Sensorycznej?
Niestety nie. Natomiast bardzo pomocna jest wczesna terapia zapobiegająca późniejszym stresom w kontaktach w domu, na podwórku i w szkole. Terapia rozwija prawidłowe postrzeganie otaczającej rzeczywistości.
Jeśli martwisz się, że Twoje dziecko może zmagać się z zaburzeniami integracji sensorycznej, skontaktuj się z nami – jesteśmy tu po to, żeby pomóc Tobie i Twojemu dziecku.